Así comienza una montaña, 2019. Conjunto de 12 rocas volcánicas con textiles incrustados. Medidas variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Así comienza una montaña, 2019. Ensemble of 12 volcanic rocks with embedded textiles. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Vista general de la exposición Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Exhibition view of Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Vista general de la exposición Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Exhibition view of Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Vista general de la exposición Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Exhibition view of Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Así comienza una montaña, 2019. Conjunto de 12 rocas volcánicas con textiles incrustados. Medidas variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Así comienza una montaña, 2019. Ensemble of 12 volcanic rocks with embedded textiles. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Así comienza una montaña, 2019. Conjunto de 12 rocas volcánicas con textiles incrustados. Medidas variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Así comienza una montaña, 2019. Ensemble of 12 volcanic rocks with embedded textiles. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Así comienza una montaña, 2019. Conjunto de 12 rocas volcánicas con textiles incrustados. Medidas variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Así comienza una montaña, 2019. Ensemble of 12 volcanic rocks with embedded textiles. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Murmullos nacionalistas, 2019. Calas de exploración en muros. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Murmullos nacionalistas, 2019. Layer exploration in walls. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves. Courtesy of La Tallera.

Murmullos nacionalistas, 2019. Calas de exploración en muros. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Murmullos nacionalistas, 2019. Layer exploration in walls. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves. Courtesy of La Tallera.

Murmullos nacionalistas, 2019. Calas de exploración en muros. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Murmullos nacionalistas, 2019. Layer exploration in walls. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves. Courtesy of La Tallera.

Murmullos nacionalistas, 2019. Calas de exploración en muros. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Murmullos nacionalistas, 2019. Layer exploration in walls. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves. Courtesy of La Tallera.

Vista general de la exposición Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Exhibition view of Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Marcha de tierra, 2019. Pila de fragmentos de piezas de barro. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Marcha de tierra, 2019. Pile of ceramic fragments. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Marcha de tierra, 2019. Pila de fragmentos de piezas de barro. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Marcha de tierra, 2019. Pile of ceramic fragments. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Vista general de la exposición Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Exhibition view of Todos los siglos son un solo instante, 2019, La Tallera. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Interferencias, 2019. Fibra de vidrio, pintura, madera. 203 x 80 x 80 cm. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Interferencias, 2019. Fiberglass, Paint, wood. 203 x 80 x 80 cm. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Transferencias, 2019. Inyección de tinta sobre papel Fabriano. 30 x 21 cm. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Transferencias, 2019. Inkjet on Fabriano paper. 30 x 21 cm. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Historia flotante, 2018. Tapiz Alto Liso tejido a mano, 100% lana. Taller Mexicano de Gobelinos. Tejedores: José Antonio Flores y Abraham Flores. 200 x 266.7 cm. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía La Tallera. / Historia flotante, 2018. Hand woven tapestry, 100% wool. Taller Mexicano de Gobelinos. Weavers: José Antonio Flores and Abraham Flores. 200 x 266.7 cm. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

El fracaso de la libertad, 2014. Bronce. 57 x 78 x 51 cm. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / El fracaso de la libertad, 2014. Bronze. 57 x 78 x 51 cm. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Rumores de piedra, 2018. Tres pedestales labrados en roca de Cantera. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Rumores de piedra, 2018. Three pedestals carved in quarry rock. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Rumores de piedra, 2018. Tres pedestales labrados en roca de Cantera. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Rumores de piedra, 2018. Three pedestals carved in quarry rock. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Rumores de piedra, 2018. Tres pedestales labrados en roca de Cantera. Dimensiones variables. Fotografía: Ramiro Chaves, cortesía de La Tallera. / Rumores de piedra, 2018. Three pedestals carved in quarry rock. Dimensions variable. Photograph: Ramiro Chaves, courtesy of La Tallera.

Seconds go wild while centuries turn into stone.

In her practice, Cynthia Gutiérrez (Guadalajara, 1978) addresses the weight of time and the layers of memories accumulated over different forms, objects, and stories. She has modeled a body of work that criticizes historical narratives and the power that imposes them through monuments and buildings, while trying to deconstruct how these acts of authority have displaced, annulled, and erased other chronicles.

 All of the Centuries are a Single Instant takes up one of the verses from Octavio Paz’s poem Sun Stone, written in 1957. Following the poetical order granted by its title, the exhibition assembles an array of disparate temporalities traversed by fictional elements, while monumentality and small gestures generate a cadence throughout the space. As in present day Mexico, in All of The Centuries… different periods coexist; geological, pre-Hispanic, colonial, modern, industrial, and contemporary. We see vestiges and fragments of many centuries in a single instant. In addition, this amalgam sketches part of the complexities between national pride, disappointment, and disenchantment.

The artist focuses on the materiality of volcanic rock—hard, monumental, heavy, porous—with the intention of giving form to what has been established in History and how it affects the body and free will. In parallel, she continues her exploration with textiles—small alternative narratives—suggesting subtleness, vulnerability, process, and change. She has also placed, in a corner of the hall, a mound of broken pots and pre-Hispanic replicas referring to the layers of significance associated with their production; from the remembrance of the original artifacts, passing through the history of the destruction of idols during colonial times, to their looting, their archaeological appropriation, and their artisanal replication.

Staged at the interior of Siqueiros’ last workshop, Gutiérrez recognizes the exhibition space as one that is not neutral, and inquires on the history of the building through a stratigraphical unveiling of the wall’s pictorial layers, searching for traces of murals from the past. These new productions are accompanied by reconfigurations of previous works that manifest the artist’s persistent questioning of a time that, though solid, lapses in different ways, fades at various speeds, in front of our eyes or forgotten between the new-born memories of each day.

Michele Fiedler y Silverio Orduña

Curators